Den 26:e juli upptäckte jag att en hel mapp försvunnit från min OneDrive, den mappen innehöll alla mina foton från 2016. Men jag tänkte att de säkert skulle kuna hitta på filerna bara jag kontaktade supporten. Jag menar en molntjänst måste ju ta väldigt allvarligt på förlorad data. Trodde jag.
För det första har supporten gått väldigt långsamt och för det andra har de begärt att jag ska komma ihåg namn på filerna (ärligt vem lägger namn på CR2-filer på minnet?!), när jag senast såg dom med mera. Jag hade dock lite flyt då det visade sig att några av filerna var överförda till Olas dator också, så jag lyckades få fram namn på filerna och tänkte att nu skulle dom lösa det. Men nej, först hör jag inget på ca 1,5 vecka men tänker att det beror på att de jobbar med mitt ärende men så var inte fallet. De hade inte gjort något alls och kom istället med fler frågor och eftersom att jag inte kan svara på exakta datum när filerna laddades upp på OneDrive så kan de inte söka efter dom. Vilket betyder att jag förlorat ett helt år av bilder, något som aldrig hänt mig förr.
Men ärligt talat hur ska en kunna komma ihåg när en laddade upp filer till OneDrive? Särskilt när det gått ett halvår sedan sista dagen 2016 och flera av filerna laddades upp för över ett år sen?! Är det bara jag som inte lägger sånt på minnet? Jag är så himla ledsen och besviken, alla foton jag tog 2016 är borta. Vilket borde bli över 50GB av förlorade filer (min fotomapp för 2017 är hitills på 110GB). Massa bilder på min systerson Elias som aldrig mer kommer att komma tillbaka.
Jag har börjat backa mina filer mot hårddiskar från och med nu. Skulle gjort det från början men jag trodde ärligt talat att en molntjänst var säkrare än en hårddisk.